ADVANCED CIVILIZATION




Üretici:            Avalon Hill
Yayımcı:          Avalon Hill
Yıl:                  1995
Puan:               5.0


Bu oyunu çok seviyorum. Her şeyini. Nokta.
Yıllar önce bir tek Avalon Hill’in Civilization’ı vardı. En iyi masaüstü strateji oyunlarından biriydi (En iyi masaüstü strateji oyunu değilse bile.) ve hala da öyle. Çünkü her şeyi tam. Yeterince karmaşıklık, strateji, savaş, ticaret, tahmin edilemez durumlar vesaire. Yine de, hiçbirinde “aşırıya kaçmıyor”. Hepsi mükemmel bir dengede. Tarihi olarak doğru bir altyapı asla bir masaüstü strateji oyununa zarar vermez. Özellikle de oyun insanlığın tüm erken tarihini kapsıyorsa. Oldukça olağanüstü bir masaüstü oyunu diyebilirim...

İlk Civilization’dan sonra iki farklı alt tür çıktı. Masaüstü oyununu oynayan Sid Meier vardı. Oyunu sevdiğini söylememe gerek yok. Çok severdi. 1991’de, kendi sürümünü çıkardı; Sid Meier’s Civilization. Oyunun başarısı uzun yıllar sürecekti.
Çıkan diğer oyun da Advanced Civilization idi. Avalon Hill’in orjinal Civilization oyununun genişletilmişiydi. Birkaç düzeltme yaptı ve burada incelenen oyunun temelini oluşturdu. Sid Meier’s Civilization serisinin ikinci oyunuyla aynı zamanda çıktı ve bilin bakalım hangisi satıldı ve hangisi dükkanların raflarında tozlanmaya bırakıldı...
Advanced Civilization bilgisayar için 1996’da masaüstü oyununun sadık bir çevirisı olarak yayınlandı. Aslına sadık kalmayı ve oyun çeşitleri eklerken aynı hissi yakalamayı başardı ve bilgisayara karşı oynama imkanını da sağladı. Yapay zeka aşırı ileri olacak şekilde yapılmıştı.

Aşamalar: Oyun ‘round’ temelli. Her round birbirine bağlı 13 aşamadan oluşuyor. Böylece, her biri ilerideki aşamalardaki hareketlerin yapılabilirliğini etkileyebiliyor. Yazının devamı oyuna yeni başlayanlara rehber olabilir. 

Vergiler: Şehirler halktan vergi gerektiriyor. Vergilendirmeden sonra bu vergiler daha sonra kullanılmaları için maliyeye konuyor.

Genişleme: Nüfusun artışı taşlarla gösteriliyor.  Bu aşamada, verilen bölgeye eklenen taşlar bölgede zaten var olan taşların sayısına göre değişiyor.

Sayım: Sayımda, medeniyetlerin nüfusları sayılıyor. Sayımın sonucu hangi medeniyetlerin haritada ilerleyebileceğini ayarlıyor; yüksek nüfuslu medeniyetler ilk hareket eder.

Gemiler: Bir medeniyetin gemileri maliyeden yapılıyor ve muhafaza ediliyor veya gemi yapım bölümünde taş da kullanılabiliyor. Gemilerin muhafazası zorunlu değil. Herhangi bir roundda öylece bırakabilirsiniz.

Hareket: Taşların ve gemilerin hareket etme sırası sayıma göre belirleniyor.

Çatışma: Bu aşamada, bir şehrin saldırılmasının ya da birkaç farklı medeniyetin yaşadığı şehrin aşırı nüfusunun sebep olduğu çatışmaları çözmelisiniz.

Şehirler:  “Şehir işareti” olan bölgelere altı taş koyarak veya işareti olmayan bölgeye on iki taş koyarak şehir inşa ediyorsunuz.

Aşırı nüfus: Eğer bir karedeki taş sayısı olması gerektiğinden fazlaysa, azaltılması gerekir. Ayrıca desteklenmeyen şehirlerin azaltılması da bu aşamada yapılacak. (bir şehrin desteklenmesi için iki taşının olması gerekiyor)


Ticaret kartları: Her şehirde bir kart var, az değerli mallardan ya da çok değerli mallara kadar gidiyor. Ayrıca bu aşamada altın satın alabilirsiniz.

Ticaret: Bazı kartlar diğerlerinin değerini artırır, blöf yapma ve belirli afet kartlarının ticaret olanağı da var.

Afetler: Elde edilen malların yanında, her dokuz kart yığını afet kartları da içeriyor. Bu aşamada afetler (korsanlar, patlayan volkan, kıtlık vesaire) oluşuyor.

Medeniyet kartları: Bu aşamada, medeniyete değişik faydalar sağlayan ve ilerleme seviyesine kredi ekleyen medeniyet kartları elde ediyorsunuz. Yeni bir çağa ilerlemek için belirli bir sayıda kart ve belirli bir ilerleme seviyesi gerekiyor.

İlerleme işaretçileri: Yeni çağlara ilerleme bu aşamada oluyor.

Oyunun temel amacı çoğu strateji oyunundan farklı. İlerlemekle ilgili, fetihlerle değil. Oyunun dünyasında, işgaller amaçsız olur ve başarısız olmaya mahkumdur. Oyunu sadece ticaret, ilerleme ve yurdu korumak arasında gidip gelerek kazanabilirsiniz; ve kazanmak hiç de kolay değil.

Oyun her açıdan mükemmel. Ticaret işlemleri karmaşık, savaşlar basit, ve ilerlemek, nüfus büyümesi vesaire gibi şeyler var. Oyunun grafiklerine güzel bile diyebilirsiniz. Ama oyunun gerçek mükemmeliği bu ufak özelliklerde değil, katı kurallarında ve belirsizlik ilkelerinde. İmparatorluğunuz bir anda çökebilir, ama bir başka sırada küllerinden tekrar doğabilir. Bunu beklemelisiniz ve hazırlıklı olmalsınız.
Bazıları gereksiz derecede zor diyebilir. Ben mükemmellik diyorum.

1 yorum:

mario dedi ki...

Bazıları gereksiz derecede zor diyebilir. Ben mükemmellik diyorum.
bencede

Yorum Gönder



Copyright© 2010 Falan Filan, Hede Hödö :) Dos Oyunları | Dos Oyunları | Rss | Google |

Blogger Template created by Yalçın KAPOĞLU